Askeladden
Under rubriken ”Halvantik” har jag skrivit hur en Askeladden 14 från 1974 kom i min ägo. Askeladden var en ny bekantskap för mig, trots att jag naturligtvis hade hört om jollen, för den är en legend. Att jollen var litet primitiv märktes genast den provseglades för jollen har inga sidosäten och det var svårt att hitta rätt plats då jollen krängde. Att fabriken snabbt noterade detta är naturligt och därför kom en senare modell som hade en mer integrerad innermodul så att sidosäten bildades, något som är mycket viktigt på en smal krängningsbenägen jolle. På den äldre versionen är mast och bom är tillverkade av Oregon-pine. I den nyare versionen byttes trämasten ut mot aluminium, ett inte så bra val i mitt tycke. Dagens aluminiummaster är eloxerade vilket ger en mycket hård yta men denna första metall-mastmodell har en mjuk yta och blir snabbt full med skrapmärken. Jollen kan förutom seglas, även ros och köra medmotor. Därför är den en verklig sommarstugebåt. Under en period representerade jag lokalt det Hongkong baserade företaget ePropulsion och innehar därför en elektrisk utombordare från företaget, en SPIRIT 1.0 på 1 kW motsvarande ca 3 HP. Då den elektriska motorn befinner sig under vattnet och driver propellern direkt, saknar den växellåda och detta ger minimala förluster, därför gäller inte de omräkningsdata som finns i tekniska tabeller. På den första bilden är en ganska slö trolling motor i användning medan den nedersta bilden visar SPIRIT 1.0.


