Från kryssfanér till TRILAM
Frågan vad en jolle skall byggas av är intressant. Tidiga jollar var byggda av krysslaminerat trä vilket ger en mycket vacker jolle om materialet lackeras. Idag är det relativt lätt att bygga jollar på det sättet då de modärna hartserna limmar ihop fanér skivorna mycket effektivt och ger även en vattentät yta. Då vattenfast plywood kom på marknaden blev det ett mycket populärt byggnadsmaterial men alla dessa material blev överkörda av den glasfiberarmerade plasten och idag är tom kolfiber armerad plast på kommande. Topper Sailboats i England har utvecklat en unik metod för tillverkning av jollar och katamaraner. Då man sprutar in plastgranulat i en uppvärmd form, måste denna form rotera i alla tre riktningarna för att granulatet skall fylla formen jämnt. Detta gör att en roterande form med en längd på säg 5 m är en mycket dyrbar konstruktion. Dock ger denna konstruktion möjligheter till en unik byggnadskonstruktion som används i de flesta av Toppers Topaz jollar, metoden kallas ”TRILAM” och ger jollen tre skikt. I det första skiktet sätts litet svart granulat med i den gräddfärgade granulaten vilket ger en levande yta. I följande skikt lägger man med ett skum-medel i granulatet som ger en ”styrox” liknande karaktär. Slutligen tillsätter man endast det gräddfärgade granulatet och får en tät inneryta. Det man uppnått är ett båtmaterial som är skiktat vilket ger en mycket hög hållfasthet och styvhet, vidare är materialet mycket nötningsbeständigt, jämför med glasfiber som är ett nästan glasaktigt material som det kan slå bitar ur.
